dimecres, 2 de setembre del 2009

Pic de Madres, frontera entre Capcir i Conflent

Interès de l'itinerari
La serra de Madres separa el Capcir del Conflent, i només els contraforts més orientals podrien incloure's a la Fenolleda. Això no obstant, hem escollit el seu pic més alt com a cim comarcal d'aquesta última comarca per la seva singularitat i perquè mereixia una visita entre els cims comarcals. Ens hem permès aquesta llibertat perquè la Fenolleda, tot i que consta a l'Enciclopèdia Catalana com a comarca del Principat de Catalunya, en realitat només hi va pertànyer durant un període curt de temps i ja al tractat de Corbeil (1258) va ser cedida al rei francès.
Sovint ens crida l'atenció aquest nom, que prové de 'mater', en el sentit de deu o naixement d'aigua, amb comparació a matriu, origen. És un nom que es troba en altres llocs i relacionat amb Madrona, nom que a Sant Cugat trobem al puig Madrona.
Aproximació

Des de Barcelona s'ha d'anar per la C-16, eix del Llobregat, i túnel del Cadí fins a Puigcerdà. Creuem la frontera francesa a la Guingueta (Bourg-Madame), i seguim la N-116 fins a l'entrada de Mont Lluís. Allà prenem la N-118, vers Quillan i Formigueres. En aquesta població agafem la D-4g a Vilanova. Tot just passat el pont d'entrada a aquest poble girem a l'esquerra cap a Real. Quan portem un quilòmetre, trobem una pista a la dreta, amb una indicació petita a "Coll de Sansa" (grafia francesa del coll de Censà). Cal seguir-la durant uns 6 km. fins al coll. Es pot fer en cotxe. El coll és una bona esplanada i una gran cruïlla de pistes.

Característiques tècniques
Durada: 5:00 hores.
Desnivell: 800 metres.
Distància: 17 km.
Dificultat: Sense dificultats especials, fora d'un pas al Roc Negre en què és necessari posar atenció.

Recomanacions
No hem trobat aigua potable en tot el camí. Cal assegurar-se un dia net, tant per aprofitar les vistes com perquè l'itinerari entre els pics de Madres i de la Pelada és perdedor si no hi ha bona visibilitat.

Descripció del recorregut

Coll de Censà. 0:00 h; 1.775 m. Sortim del coll de Censà per una pista que va al nord, de seguida a l'est, i després al nord-oest i al nord-est.

Trencall a la serra de l'Ós. 0:17 h; 1.860 m. En un revolt a una clotada deixem la pista i pugem a la dreta (E) per un viarany sense marques. El caminoi és difús, però anem pujant enmig del bosc de pins fins arribar a la carena de la serra, just passat el puig de l'Esquena d'Ase (16'; 1.995 m). Aquí girem a l'esquerra (NNE) per camí molt imprecís, sempre per la carena. En un petit replà (2.100 m), al peu del serrat de l'Ós, podem optar per seguir per la carena, o bé, per suavitzar una mica la pujada, seguir una mica per l'esquerra de la carena i després tombar a l'est per recurepar-la.

Coll dels Gavatxos. 1:38 h; 2.359 m. Es troba sobre l'estany de l'Ós. D'aquí només cal seguir la carena, pràcticament a l'est, fins al cim, que es veu clar davant nostre.

Pic de Madres. 2:00 h; 2.469 m. Al mateix cim hi ha un orri, petit recer en dies dolents. La vista s'estén als quatre costats, tot i que atreuen més els del S i W, on hi ha els cims dels Pirineus. Destaquen Canigó, Puigmal, Carlit, Peric, Roc Blanc de Laurentis. Si no hi ha calitja, cosa difícil, també es pot veure la plana del Rosselló.

Continuem en direcció est, sempre seguint carena. Amb menys de 5' arribem a un pas una mica delicat a la cresta del Roc Negre i de seguida al cim, de només 10 m menys que el de Madres. En direcció sud, al fons d'una ampla carena, destaca el pic de la Pelada, on anem. Baixem tirant una mica a l'esquerra per retrobar el camí que es dirigeix al refugi de Noedes. Quan som una mica avall veiem sota nostre, a l'esquerra, l'estany de Noedes o gorg Estelat i el petit gorg Negre. Poc abans d'arribar al refugi hi ha la font de la Perdiu (Perdrix), però no en responc perquè no la vaig buscar. Mentrestant hem deixat a l'esquerra un modern refugi blanc de pastors.

Refugi de Noedes. 2:45 h; 2.300 m. Pot servir en cas de necessitat, però no ofereix comoditats. Ofereix una magnífica vista de l'estany d'Evol. Continuem en direcció sud, sempre per la carena i sense camí clar, en una zona de vegetació petita, però molt característica, denominada el Pla dels Gorgs, segurament en referència al terra una mica pantanós. Pugem un turonet suau i baixem a un coll. Deixem un altre turó a la dreta i arribem a un altre coll.

Coll de Passaduc. 3:20 h; 2.284 m. Davant nostre s'alça el pic de la Pelada. Hi podem pujar tirant al sud per l'aresta, però és més suau seguir un caminet al SW i quan s'arriba a la carena girar a l'est fins al cim.

Pic de la Pelada. 3:35 h; 2.370 m. La vista cap al Canigó millora força, però el més interessant és veure el camí fet i la coma de Pontells, sota el pic de Madres. Refem el camí fins al coll de Passaduc i baixem per la clotada de l'esquerra (E), herbada i de pendent molt pronunciat. Quan arribem a la zona arbrada el pendent se suavitza una mica, fins que arribem a una esplanada, després d'una plantació de pícees, on trobem una pista.

Pista. 4:15 h; 1.891 m. La seguim a la dreta. Després de fer un parell de revolts creua el torrent de la Coma de Pontells. En un revolt deixem a l'esquerra l'àrea de pícnic dels Estanyols i una estona després arribem al punt de partida.

Coll de Censà. 5:00 h. Final de l'itinerari.