diumenge, 19 d’agost del 2012

Bèixec-Vima-Querforadat-Estana-Beixec, avui terra mítica

l'excursió d'avui començava a Bèixec a 1310 m. d'alçada, el primer problema l'he trobat a martinet avui hi havia una cursa de bicicletes de muntanya per tant el transit estava regulat, per sort la cursa anava en retard i per tant m'han deixat passar , Al moment d'arribar a Bèixec m'he trobat que allí hi havia control de la cursa per tant no es podia aparcar el cotxe enlloc he hagut de baixar 200 per deixar-lo en un prat. i allí ha començat la excursió a la terra mítica del Baridà, per començar he agafat el camí que surt de bèixec fins la casa pairal de Vima .
Vima te la fama que allí hi va viure fa segles la princesa asteca Maria Chipaguazin, filla de Moteczuma II , aquesta princesa asteca es va casar amb el senyor Joan Grau, baró de Toloriu el qual va participar en la conquesta de Mèxic. sempre s'ha dit que el dot que va portar la princesa va ésser enterrat aprop de la casa.
un cop fotografiat aquest lloc h eagafat el camí direcció al Querforadat, hi ha un desviament a l'esquerra ens pot portar a Estana o a la Garrava terra també amb la seva historia, història que s'explica amb molts llocs igual però canviant només quatre matisos, es i diu que a la Garrava vivia una senyora sola i que uns lladres la van intentar robar, ella que era molt espavilada al veure arribar els lladres va començar a cridar dient: "Joan passa al davant, Pere tu volta per el darrera, bernat tu per el terrat, i jo i en Ramon comptarem quan son. Els Lladres al sentir a la mestressa cridat tanta gent es van pensar que allò estava ple de gent i cames ajudeu-me van sortir pitant.
Al arribar al desviament a Estana i la Garrava es quan m'he trobat als ciclistes de la cursa de muntanya, eren una trentena i anaven bastant separats, he hagut de tornar enrere per poder agafar el camí del Quer, he baixat fins el riu, allí m'he descalçat com marca la tradició i he passat el riu amb l'aigua als peus, estava freda, però amb la calor que feia avui agradable aquella sensació. He pujat fins el poble del querforadat, allí abans d'arribar al poble he agafat aigua de la font (amb el cartell que posa aigua no tractada sanitariament) i apa des de el quer he agafat el Gr- que ve de Cava i direcció cap el Coll de Pallers i allí estana, al mateix Coll de Pallers he trobat una altre font i allí he tornat agafar aigua, des de Estana he tingut sort i com la cursa passava per allí m'he estalviat passar per la carretera asfaltada sinó que han marcat el camí que porta al desviament rural de Bèixec, he passat per la Borda d'en Tonico, d'allí he arribat al Collet de bèixec i el poble restava als meus peus, visita a les runes de l'església i excursió acabada, ( 4 horetes) .
Avui he acabat les 6 rutes del llibre Baridà , la veritat es que han estat recorreguts diferents i magnífics i he après moltes coses de la cultura i la llegendes d'aquesta sub-comarca , Per cert a Vima m'he trobat gent que anava amb  les burricletes, la veritat que molta gent s'anima a fer molts camins donat que ara no s'ha de pedalar tant per  arribar als mateixos llocs.

Lluís Bosch ha dit...

He arribat al teu blog buscant informació sobre la ruta Querforadat-Béixec, perquè he estat per la zona i m'agradaria veure la Casa Vima, on va viure la Maria Moctezuma.
M'he divertit molt amb la teva estelada anarquista, i sobretot amb el text que hi ha al peu: completament d'acord.

ALP2500 ha dit...

Lluis en primer lloc moltes gràcies per participar la veritat que paga la pena arribar-se fins a Béixec per anar a veure la Cssa Vima, pensa però que aquesta casa està mig esfonsada , però tu la veritat que si tens oportunitat no te la perdis, i si fas el camí fins el queforadat i tornes per estana passaràs un mati molt divertit.

Anònim ha dit...

Moltes gràcies.
Bona informació per anar pels camins del Baridà

No sòc un anònim, soc en Ricard Olivella

alp2500@hotmail.com ha dit...

moltes gràcies Ricard
desitjo que hagis gaudit de l'excursió, la veritat que paga la pena , visitat llocs com aquests que no estant massa massificades.
el que hi faria falta als petits pobles aquests del barida, que en cada entrada dels mateixos hi poguessins trobar les quatre dites que fan referencia als mateixos.